فرش در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و یک عنصر درخشان است. در این مقاله، ما با بررسی آسیب‌های ناشی از سوختگی فرش، راهکارهایی برای رفع انواع سوختگی آن ارائه می‌دهیم.

اهمیت فرش در فرهنگ ایران، یک جایگاه اسطوره‌ای، زنده و بی‌انتها دارد. برای ما، فرش به مثابه هنر است. یک هنر که از گذشته‌ی دور عبور کرده و به تدریج به یکی از اعضای خانواده تبدیل شده است.

فرش عضوی مقدس و دوست‌داشتنی است که هر آسیبی به آن علاوه بر خسارت مالی، خسارت معنوی نیز به همراه دارد.

در این مقاله، به یکی از جدی‌ترین و جبران‌ناپذیرترین مشکلاتی که ممکن است برای فرش پیش بیاید، یعنی سوختگی، خواهیم پرداخت.

سوختگی فرش

سوختگی فرش به عبارتی یعنی تغییر شیمیایی که در الیاف فرش رخ می دهد. در نتیجه، بهترین روش برای رفع سوختگی فرش این است که از وقوع آن جلوگیری شود، زیرا این تغییرات در الیاف فرش برگشت ناپذیر هستند.

سوختگی فرش

در ادامه، روش های مراقبتی برای پیشگیری از سوختگی را توضیح خواهیم داد.

روش های جلوگیری از سوختگی فرش با مراقبت

جلوگیری از وقوع اتفاقات غیر منتظره ممکن نیست، اما با مراعات برخی موارد مراقبتی و انتخاب فرش با کیفیت، می‌توان به طور قابل ملاحظه‌ای از آسیب به فرش جلوگیری کرد و میزان آسیب را به حداقل رساند. این موارد شامل:

  • از قرار دادن قابلمه ی داغ روی فرش خودداری کنید و حتماً از عایق چوبی، پارچه‌ای یا پلاستیکی برای قرار دادن زیر قابلمه‌های داغ استفاده کنید.
  • از لباس ها در حین اتو کردن روی فرش خودداری کنید و بهتر است از میز اتو و زیرانداز استفاده کنید.
  • همیشه به احتمال سقوط اشیاء داغ توجه کنید و هنگام استفاده از آن‌ها، از روفرشی استفاده کنید.
  • هنگام خرید فرش، باید به این نکته توجه داشته باشید که الیاف فرش شما باید مقاوم در برابر حرارت باشند و هیت ست شده باشند.

برای آشنایی با بهترین نوع الیاف مقاله انواع الیاف فرش ماشینی را مطالعه کنید.

انواع سوختگی فرش

تاکید کردیم که اولین و موثرترین اقدام برای جلوگیری از سوختگی، پیشگیری است. اما اگر این حادثه رخ داد، سرعت عمل ما تعیین کننده میزان خسارتی است که به فرش وارد می شود. هر چه سریعتر جسم داغ را از روی فرش برداریم، آسیب کمتری به آن وارد خواهد شد.

سوختن فرش

با توجه به سرعت عمل ما و درجه حرارت بالای جسم داغ، سوختگی به سه درجه زیر تقسیم می‌شود:

  1. سوختگی سطحی
  2. سوختگی نیمه سطحی
  3. سوختگی شدید

در اینجا، ما راهکارهایی برای کاهش انواع مختلف سوختگی را ارائه می‌دهیم.

روش های از بین بردن سوختگی سطحی

سطحی ترین حالت سوختگی، پیش از تغییر شکل الیاف رخ می‌دهد. در این مرحله، به نوع الیاف بستگی دارد که تنها تُک الیاف سفت می‌شوند و بدون تغییر رنگ یا یک لکه زرد روی فرش ایجاد می‌شود.

در اینجا، سریعاً یک قطعه یخ را به روی سوختگی قرار دهید.

یخ موجب خنک شدن و آبدار شدن الیاف می‌شود و فرایند سوختگی را متوقف می‌کند، به طوری که الیاف به حالت اولیه خود بازمی‌گردند.

سوختگی عمیق فرش

بعد از چند دقیقه، با استفاده از یک شانه با دندانه های باریک، الیاف فرش را شانه بزنید و تلاش کنید حالت سفتی که در الیاف ایجاد شده است را از بین ببرید.

یک روش دیگر که توسط وبسایت ها برای سوختگی توصیه می شود، استفاده از پیاز است. برای این کار، پیاز را به دو نیم تقسیم کرده و هر نیمه را بر روی قسمت سوخته از پوست قرار دهید. سپس پس از چند دقیقه پیاز را با آب سرد شستشو دهید.

در صورت باقی ماندن لکه زرد روی فرش، می توانید از آب اکسیژنه یا محلولی از آب و سرکه سفید برای پاکسازی آن استفاده کنید.

روش های از بین بردن سوختگی نیمه سطحی

در این نوع سوختگی، آسیب به فرش بیشتر است و بخشی از الیاف به طور کامل سیاه می‌شود. در این حالت، در ابتدا باید مراحل قبلی را تکرار کرده و تلاش کنیم تا الیاف سیاه و سفت شده را از سطح فرش جدا کنیم.

برای جدا کردن الیاف سوخته از سطح فرش، باید با آرامش و دقت بیشتری عمل کنیم تا به فرش کمتر آسیب برسانیم.

ابتدا مقداری آب سرد و شانه کشیدن را امتحان کنید.

سوختگی سطحی فرش

در صورتی که سوختگی و سفت شدن الیاف به حدی بود که شانه کشیدن کمکی نکرد، میتوانید با استفاده از یک محلول رقیق کننده لباس و آب خنک، الیاف را نرم کنید و مجدداً تلاش کنید.

اگر توانایی جداسازی الیاف سوخته را ندارید، می‌توانید با استفاده از یک قیچی کوچک و با دقت، تنها قسمتی از الیاف که آسیب دیده است را از سطح فرش جدا کنید. در این روش، تلاش کنید تا تنها مقداری از الیاف آسیب دیده را بچینید تا فرش شما دچار کچلی نشود.

روش از بین بردن سوختگی شدید

در تعریف سوختگی اشاره کردیم که سوختگی به معنای تغییر ساختار شیمیایی الیاف است و این تغییر برگشت‌ناپذیر است. با این حال، در صورتی که فرش ما دچار چنین آسیبی شود، باید کل فرش را دور بیاندازیم؟

استفاده از مراکز تخصصی رفو فرش یکی از گزینه های کارآمد در این زمینه است. با این حال، در صورت وجود خسارت زیاد یا پخش شدن آسیب به فرش، رفو کردن منطقی و اقتصادی نخواهد بود.

مطالعه بیشتر: رفوگری فرش در منزل

در اینجا دو روش را به شما توصیه می‌کنیم که شاید نتواند خسارتی که به فرش شما وارد شده است را جبران کند، اما به شما کمک می‌کند به حداکثر استفاده از فرش خود برسید. این روش‌ها عبارتند از:

  • قرار دادن اشیاء روی جای سوختگی : در صورتی که سوختگی در قسمت های حاشیه فرش شما وجود دارد، میتوانید با قرار دادن مبلمان و اشیاء بر روی فرش، جای سوختگی را پنهان کنید.
  • فرش را در اتاقی دیگر استفاده کنید : اگر سوختگی بزرگی در قسمت مرکزی فرش رخ داده باشد، میتوانید از یک اتاق بزرگتر برای استفاده از فرش استفاده کنید و با قرار دادن اشیاء بزرگ مانند تختخواب، کمد، کنسول و… قسمت سوخته را از چشم ها پنهان کنید.