فرش چند شانه بخریم؟

فرش چند شانه بخریم؟

فرش ماشینی چند شانه بخریم؟ خرید کدام مدل فرش ماشینی مقرون به صرفه است؟ کدام فرش های ماشینی عمر بهتری دارند؟ فرش چند شانه کیفیت بهتری دارد؟ فرش چند شانه طول عمر و دوام بیشتری دارد؟ بهترین فرش برای اتاق خواب کدام است؟ چه مدل فرش ماشینی برای اتاق خواب مناسب است؟

یکی از سؤالات رایج مشتریان، این است که فرش چند شانه بخرند و کدام نوع فرش برای خانه‌شان مناسب است. فرش یکی از کالاهای اصلی در خانه است و از ارکان اساسی در دکوراسیون منزل به شمار می‌رود، که قیمت بالایی دارد و در انتخاب آن باید بسیار دقت کرد. برای خرید فرش، انتظارمان این است که یک فرش با عمر طولانی و تقریباً بدون خرابی خریداری کنیم، بنابراین باید اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های فرش ماشینی داشته باشیم.

در مقاله “شانه و تراکم چیست؟” توضیحاتی را در خصوص انتخاب یک فرش ماشینی با کیفیت به شما دادیم و اشاره ای کامل به موضوع شانه و تراکم فرش ماشینی کردیم. . انتخاب فرش با تراکم مناسب به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و فرشی را با مقداری متناسب با بودجه خود خریداری کنید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد تراکم مناسب فرش ماشینی به شما کمک می‌کند تا نیاز به خرید مجدد و هزینه‌های ثانویه را تجربه نکنید.

تراکم چیست؟

تراکم فرش به فاصله الیاف فرش اشاره دارد. به عبارت بهتر به تعداد گره‌های موجود در قسمت طول فرش تراکم می گویند. هر چه فاصله الیاف پشت فرش به هم نزدیک‌تر باشند، تراکم فرش بیشتر خواهد بود.

تراکم های استاندارد فرش ماشینی کدام اند؟

چه فرشی خوبه؟

در آغاز راه صنعت فرش ماشینی، فرش‌هایی با تراکم بسیار کم، به‌اصطلاح ۱۰۰ و ۲۰۰ شانه، تولید می‌شدند و تکنولوژی بافت ماشینی با تراکم بالا وجود نداشت. اما با پیشرفت تکنولوژی و ماشین‌آلات در این صنعت، فرش‌هایی با تراکم ۴۰۰ و ۵۰۰ شانه نیز تولید شدند که امروزه جزو فرش‌های کم‌تراکم هستند. اکثر فرش‌های ماشینی که امروزه در ایران و سراسر جهان بافت می‌شوند، دارای تعداد شانه‌های بالاتر از ۱۰۰۰ هستند. فرش‌های ۱۰۰ شانه به بالا ظریف‌تر هستند و به دلیل زیبایی و کیفیت دست‌بافت‌شان، طرفداران بیشتری دارند. امروزه می‌توان به فرش‌های با تراکم بالای ۱۲۰۰، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ شانه نیز اشاره کرد که در حال حاضر در بافت فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع تراکم فرش ماشینی

فرش به عنوان یک بافت سه بعدی، متشکل از تعداد زیادی گره و شامل انواع تراکم ها است. در فرش ماشینی، تراکم گره، خاب فرش، تار و پود، تراکم عرضی فرش ماشینی یا همان شانه فرش ماشینی به عنوان انواع تراکم موجود در آن قابل ذکر هستند. هر یک از این تراکم ها تعریف و مفهوم خاص خود را دارند. در میان تراکم ها، تنها دو نوع تراکم از این انواع مورد توجه قرار می‌گیرند و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تراکم عرضی فرش (شانه)

در واقع، تراکم عرضی فرش یا تعداد نخ های خاب در یک متر عرض فرش را نشان می دهد. برای اعلام تراکم عرضی فرش، طول شانه ماشین بافندگی و تعداد دندانه های شانه در یک متر مورد استفاده قرار می گیرد. تراکم عرضی فرش با استفاده از واژه “شانه” بیان می شود. به عنوان مثال، فرشی که توسط ماشین بافندگی ۵۰۰ شانه تولید میگردد، به عنوان یک فرش با تراکم ۵۰۰ شانه شناخته می شود و این به این معنی است که در هر متر عرض فرش، ۵۰۰ نخ خاب وجود دارد.

تراکم فرش چه اهمیتی دارد؟

در گذشته “فرش های ماشینی” با تراکم کمتری تولید می‌شدند. مثلاً ۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰۰۰ یا ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۲۵۰. اما امروزه، به دلیل پیشرفت دستگاه‌های بافنده و تولید نخ‌های با کیفیت بالا، امکان تولید فرش های منسجم‌تر و متراکم‌تر با استفاده از ماشین‌ها وجود دارد. این پیشرفت باعث شد که فرش‌های ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه به نام دستباف گونه یا مدل دستبافت در بازار معرفی شوند. ارزش این فرش‌ها بیشتر است به دلیل منسجم بودن آنها. هرچه تعداد گره‌ها و ریشه‌ها در ماشین‌باف‌ها به فرش دستباف نزدیک‌تر باشد، ارزش آن بیشتر است. تراکم در فرش در زمینه‌های مختلفی مثل دوام، استحکام، زیبایی و قیمت، تأثیر دارد.

فرش ماشینی ۲۰۰ تا ۴۰۰ شانه

فرش چند شانه خوبه

فرش های کم تراکم با الیاف پفکی و حجیم بافت می شوند و نخ های خاب بلندتری دارند. علت بلندی نخ های خاب پوشش فواصل بین گره ها و مشخص نشدن کف فرش است. فرش کم تراکم بیشتر با الیاف فیلامنتی پلی پروپیلین فریز بافت می شوند که حالتی پفکی و پر کننده دارند. در فرش های کم تراکم نقش به خصوصی وجود ندارد.

فرش های ۲۰۰ تا ۴۰۰ شانه عمر کوتاه و قیمت پایینی دارند. فرش های ۲۰۰ تا ۴۰۰ شانه امروزه طرفدار ندارد و تولید نمی شوند. تنها برخی از پادری ها و شگی ها با این تراکم بافت می شوند.

فرش های کم تراکم با الیاف پفکی و حجیم بافت می شوند و نخ های خاب بلندتری دارند. این نوع فرش ها به دلیل بلندی نخ های خاب، قادر به پوفواصل بین گره ها و مشخص نشدن کف فرش هستند. عموماً از الیاف فیلامنتی پلی پروپیلین فریز در بافت این نوع فرش ها استفاده می شود که به آنها حالتی پفکی و پُرکننده می دهد. در این نوع فرش ها، نقش به صورت واضحی به چشم نمی آید. این روزها فرش های با ۲۰۰ تا ۴۰۰ شانه تولید نمی شوند و طرفداری نیز ندارند. تنها برخی از پادری ها و شگی ها با این تراکم بافت می شوند.

فرش ماشینی ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه

تراکم قابل قبولی در فرش های ماشینی با شانه های ۵۰۰ و ۷۰۰ وجود دارد. اگر این فرش ها به صورت اکریلیک تولید شوند، طول عمر بالایی خواهند داشت. فرش های ۷۰۰ شانه در مجموعه فرش شاه عباسی با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند. این فرش ها نقوش زیبا دارند اما نقش‌های آنها ریز نیستند. ضخامت فرش های ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه به نسبت فرش های با تراکم کم، کمتر است. ارتفاع نخ خاب در فرش های با ۷۰۰ شانه بین ۹ تا ۱۱ میلی متر است. فرش های ماشینی با ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه نسبت به فرش های با تراکم کمتر، دوام و بازگشت پذیری بسیار مطلوبتری دارند. این نوع فرش، انتخاب مناسب و قیمت مناسبی برای اتاق خواب، اتاق کودک، آشپزخانه خانه و راهروها هستند.

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه

فرش های ماشینی با تراکم بالای ۱۰۰۰ به عنوان فرش های پرتراکم شناخته می شوند. این فرش ها دارای پاخور، بازگشت پذیری و طول عمر بسیار بالا و تقریبا ناتمام هستند. علاوه بر این، قیمت فرش های ۱۰۰۰ شانه نسبت به فرش های ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه بیشتر است. همچنین، فرش های ۱۰۰۰ شانه نقوش ریزتری نسبت به فرش های کم تراکم دارند. مقاومت و استحکام فرش های ۱۰۰۰ شانه نسبت به فرش های کم تراکم بسیار بیشتر است و انواع نقوش مدرن، کلاسیک، وینتیج و مدرن را شامل می شوند. این فرش ها با ارتفاع نخ خاب بین ۸ تا ۹ میلی متر ایده آل برای سالن های نشیمن، اتاق خواب، اتاق کودک، راه روها و آشپزخانه هستند.

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه

فرش چند شانه

بهترین و محبوب ترین نوع انتخاب فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه است. فرش ۱۲۰۰ شانه اکریلیک، کیفیت بسیار بالایی دارد. این فرش ها دارای مقاومت و بازگشت پذیری عالی هستند و در برابر شست و شو، بسیار مقاوم هستند. همچنین، فرش های ۱۲۰۰ شانه به خوبی در برابر فشار مبلمان مقاومت میکنند. نسبت به فرش های ۱۰۰۰ و ۷۰۰ شانه، دقیق تر و با بافتی بسیار ظریف هستند. ضخامت آنها نیز کمتر از فرش های ۱۰۰۰ شانه است. ارتفاع نخ خاب این فرش ها بین ۶ تا ۷ میلی متر است و اگر ریشه دستی داشته باشند، به عنوان دستبافتگونه شناخته می شوند. فرش های ۱۲۰۰ شانه  برای اتاق پذیرایی، نشیمن و حتی آشپزخانه، خیلی مناسب هستند. با این حال، برای اتاق خواب، اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است از این نوع فرش استفاده نکنید.

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه فرش شاه عباسی بهترین تراکم فرش ماشینی است و انتخاب بیشتر افراد فرش ۱۲۰۰ شانه است.

فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه

تعداد شانه‌های فرش ماشینی ابریشمی ۱۵۰۰ بسیار ریز و اغلب با الیاف ابریشم طبیعی و گیاهی تولید می‌شوند. فرش ابریشم ماشینی ۱۵۰۰ شانه بسیار نازک، نرم و لطیف هستند. این نوع فرش بافتی محکم‌تر و ضخامت کمتری نسبت به فرش‌های تراکم پایین دارند. فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه انتخابی با ارزش برای تزئین منزل شماست و به عنوان یک پوشش عالی برای سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرش‌های ابریشم ماشینی نیاز به مراقبت ویژه دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این نوع فرش، مقاله “فرش ابریشم ماشینی ” را مطالعه کنید و با روش‌های مراقبت از آن‌ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط

آخرین مقالات

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
جستجو: